יום שבת, 24 באוגוסט 2019

כתיבת משחק: החלטות מוקדמות


לפני שמתחילים לכתוב את המשחק ביוצר המשחקים, כדאי לקבל כמה החלטות מוקדמות:


מהו נושא המשחק? מהן מטרותיו? 

בהתאם לתשובות ניתן להחליט על סוג המשחק. אפשר להשתמש בז'אנרים קיימים:
  1. משחק דילמה של מומחים – בו כל משתתף מומחה בתחום מסוים, ומאיר את הנושא מזווית אחרת. 
    למשל: במשחק שנועד לבחון דרכים להקל על התחבורה בעיר, כאשר ההתלבטות היא האם לבנות רכבל או לסלול כביש, תזמין ראשת העיר צוות מומחים הכולל מהנדס ערים, תושב השכונה, חשב העיר האחראי על התקציבים, ואדריכל נוף. 

    במשחק שנועד לבחון דרכים לשילוב נשים בתפקידים בכירים בארגונים תזמין השרה לשיוויון חברתי סוציולוגית, פרופסור למגדר, מנכ"לית, וכן מרצה למנהל עסקים.
  2.  משחק חקר של עיתונאים - עורך/ת העיתון מזמן/ת עיתונאים מתחומים שונים כדי לדון בכתבה משותפת על נושא בוער. 

    למשל: עורכת המקומון התל אביבי מוציאה מגזין מיוחד בנושא "תל אביב בראי השירה". כל כתב נדרש לחקור ולהציג משורר אחד ואת הקשר שלו ושל שירתו לעיר תל אביב (ביאליק, אלתרמן, גולדברג, ויזילטיר וזך, לדוגמה). 
    משחק 'חקר מקרה' (Test Case'')-  קבוצת משתתפים עורכת סיעור מוחות במטרה לפתור בעיה.
    למשל: מנכ"ל חברה מכנס את חברי ההנהלה כדי לדון באירוע משברי עם לקוח חשוב. כל משתתף/חבר הנהלה דן בנושא מנקודת המבט המקצועית שלו (מנהל משאבי אנוש, מנהלת המוצר, מנהל הייצור וכיו"ב)
  3. משחק מבחן - משחק שתפקידו לסכם וליישם תובנות שנלמדו. (ר' פרק נפרד)

מהו סיפור המסגרת?

סיפור המסגרת מספק את הרקע למשחק ועונה לשאלות: מי מזמן את המשתתפים למשחק? מדוע? 

אפשר, ולפעמים רצוי (תלוי בנושא, כמובן), להשתמש בחוש הומור! דוגמאות (דוגמאות נוספות בגלריית המשחקים באתר):
  1. לימוד מתמטיקה: הוד מעלתה המלכה מזמנת לארמונה חמישה מכשפים מקצוענים בתקווה שיצילו את הממלכה כולה מזעמו של דרקון יורק אש ואכזר. הצטרפו אל חמשת המומחים ונסו להרכיב את נוסחת הכישוף המנצחת תוך שימוש בשברים פשוטים.
  2. אקטואליה:  בקרוב יתקיימו הבחירות לנשיאות ארה"ב. לא להאמין אבל המועמדת הראשית של אחת המפלגות. הוזמנת לדיון משותף עם ארבעה מועמדות ומועמדים נוספים כדי שצופי הטלוויזיה יוכלו לשפוט מי מכןם ראוי/ה להיות הנשיא/ה הבא/ה!

מיהן הדמויות ומה מאפייניהן העיקריים 

הדמויות ייבחרו על פי סוג המשחק (מומחים, עיתונאים, דמויות היסטוריות, דמויות אקטואליות וכיו"ב)לדמויות בדויות, שהומצאו במיוחד למשחק, כדאי לתת שמות שיקלו להבין מהי עמדתן הבסיסית או מהי המומחיות שלהן. למשל: אדם פרוידלנד (פסיכולוג); אורטל פילוסופי (פילוסופית) וכיו"ב.

כדאי לשים לב לאיזון רב תרבותי ראוי: מגדרי, אתני, עדתי וכו', כך שלא תיווצר עדיפות סטריאוטיפית אוטומטית למגזר מסוים

מה יהיו הקריטריונים להערכת הטקסטים שיכתבו המשתתפות/ים?

לפני כתיבת המשחק בפועל, כדאי להקדיש זמן להחלטה על דרכי ההערכה, לפיהם ניתן יהיה להעריך את הטקסטים שנכתבו במהלך הדיון.

  1. מחוון: מהם הקריטריונים לפיהם נעריך את הטקסטים וכמה משקל ניתן לכל קריטריון? למשל:

    קריטריון להערכה
    משקל
    מידת הבקיאות בחומר שנלמד בכיתה
    גבוה
    מידת בקיאות במשאבים ובמקורות המידע
    גבוה
    מחקר עצמי (לקראת הדיון)
    בינוני
    מקוריות ויצירתיות
    נמוך
    הוספת תמונות, וידאו וקול כהמחשה לטיעונים
    נמוך
  2. מילות מפתח: כדאי לערוך רשימה קצרה של מילות מפתח, בהם ניתן יהיה להשתמש בעת הדיון לצורך העשרתו ולצורך הערכתו. מילות המפתח יכולות להיגזר מחומר הלימוד וממקורות המידע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה